zondag, december 04, 2022 -
Barneveld, NL
1°C

Cadeaukaart Barneveld is een blijvertje

Succes verzilverd

Toen begin december 2020 de Cadeaukaart Barneveld werd geïntroduceerd konden de initiatiefnemers amper bevroeden dat het zo’n groot succes zou worden. Aangekomen in het najaar van 2022 is er inmiddels voor €582.769 aan kaarten verkocht en voor €386.716 verzilverd. 

Tot de initiatiefnemers behoort de Barneveldse Middenstandsvereniging vertegenwoordigd door Simone Giele, eigenares van kunst- en cadeauwinkel Ward’s Art. Als secretaris is zij samen met voorzitter Ies Bos de drijvende kracht achter de Stichting Cadeaukaart Barneveld. Die begon in coronatijd vlak voor winkels en horecazaken dicht moesten. ‘Om lokale ondernemers een steuntje in de rug te geven besloten de gemeente en de plaatselijke middenstandsverenigingen de handen ineen te slaan’, zegt Ies Bos.’En zo is de Cadeaukaart Barneveld ontstaan om bestedingen van consumenten bij lokale middenstanders te stimuleren. De start was voortvarend en de cadeaukaart loopt nog steeds goed dus we gaan er mee door.’ 

Ies Bos zit ook in de stichting namens de gemeente. Die heeft een deel van de kosten voorgeschoten om indertijd de Cadeaukaart Barneveld te introduceren. Via de gemeente wordt de kaart ook verstrekt door Welzijn Barneveld als Mantelzorgwaardering. De totale waarde hiervan bedraagt ruim twee ton wat het totaalbedrag aan verkochte kaarten boven de acht ton brengt. 

Grote bestedingskeuze 

‘De keuze waar je de kaart aan kunt besteden is groot doordat veel winkeliers en horecazaken meedoen’, zegt Simone Giele. ‘Nu zijn dat er in de hele gemeente Barneveld ongeveer 150 en dat aantal groeit nog steeds. Ondernemers kunnen zich bij ons of via hun ondernemersvereniging inschrijven. Op onze website kun je zien welke bedrijven er meewerken. Deelnemende ondernemers kunnen de kaart via de pin in hun zaak accepteren en via de app het saldo en de geldigheid checken.’ 

Speciale relatie met klanten 

‘Mensen kopen eerder lokaal als ze een binding met de winkelier voelen. Dat is ook iets wat de stichting wil stimuleren’, geeft Ies Bos aan. ‘Veel klanten hebben daar behoefte aan. In real life producten zien, voelen, horen en proeven geeft toch een heel andere dimensie aan shoppen dan wat een online beleving kan bieden. In Barneveld zijn er veel ondernemers met een eigen zaak met bijzondere producten en minder ketenwinkels. 

Vergeleken met andere plaatsen onderscheidt Barneveld zich daar wel in. Dat zorgt toch een speciale relatie met klanten, omdat de eigenaren zelf in de winkels staan en advisering een belangrijke plaats inneemt.’ Volgens Simone Giele ontdekken juist daarom steeds meer mensen Barneveld als winkelbestemming. ‘Dat verrast ze vaak. Wat trouwens ook gebeurt is dat bedrijven voor hun medewerkers een cadeaukaart kopen voor een jubileum, kerstgeschenk of andere gelegenheid. Zo kunnen ondernemers uit Barneveld elkaar helpen. En je houdt tegelijk de lokale winkelcultuur levendig en divers.’