zondag, december 04, 2022 -
Barneveld, NL
1°C

‘Blij dat we nu weer kunnen doen wat we het liefste doen’

De grote uitdaging

van De Lunterse Boer

‘Er stroomden meer dan 60 sollicitaties binnen en inmiddels hebben we maar liefst 8 nieuwe collega’s aangenomen.’


 

Met een flinke dosis enthousiasme, horeca- én ondernemerservaring zagen Ko en Corine Bostelaar hun toekomst bij de Lunterse Boer rooskleurig in. Niet wetende dat ze een paar maanden na de overname – samen met alle andere horecabedrijven in Nederland – de deuren tijdelijk moesten sluiten. ‘Gelukkig kwam er na de heropening hulp uit onverwachte hoek. 

Verscholen tussen de bossen, aan de rand van het gezellige dorpscentrum van Lunteren, wacht elke bezoeker aan aangename culinaire verrassing. De Lunterse Boer is een begrip in de regio. Gasten komen er maar wat graag genieten van een overheerlijke lunch of een uitgebreid diner. De basis onder het succes: een gastvrij team dat staat voor kwaliteit.

Zonder personeel geen gasten

Deze basis is echter geen vanzelfsprekendheid weten eigenaren Ko en Corine inmiddels. Nadat ze het restaurant in 2019 overnamen, konden ze vertrouwen op een stabiel team. Maar dat veranderde tijdens de coronasluiting, legt Corine uit. ‘Tijdens de sluiting hebben we helaas moeten snijden in ons personeelsbestand. Een logisch maar vervelend gevolg. Toen we weer mochten openen, waren we natuurlijk blij. Maar we zaten ook met de handen in het haar.’ 

Onverwachte samenwerking

De Lunterse Boer was genoodzaakt drastische maatregelen te nemen: ‘Door de enorme drukte moesten we met pijn in ons hart sommige gasten “nee” verkopen. Extra personeel konden we niet vinden. Het was roeien met de riemen die we hadden.’ Gelukkig kwamen ze in gesprek met één van de eigenaren van Faam uit Barneveld. Het bleek de oplossing voor hun personeelstekort. ‘Normaal gesproken werft Faam niet voor horecabedrijven. Maar in het kader van ‘help elkaar als ondernemers’ wilden ze voor ons een uitzondering maken.’

De recruitment marketeers van Faam voerden marktonderzoek uit, schreven vacatureteksten, zorgden voor beeld en zorgden dat de vacatures doelgericht zichtbaar waren voor de juiste doelgroep. Corine legt uit: ‘Ze hielpen ons eerst in kaart brengen wie we zochten voor welke positie. En ze boden aan de vacatures te plaatsen op hun nieuwe vacatureplatform: www.gawerkenbij.nl.’ Daar werden de vacatures met krachtig beeldmateriaal en in eigen huisstijl online gepromoot. ‘Het platform fungeerde als verlengstuk van onze eigen website, terwijl we zelf volledig werden ontzorgd.’  

8 nieuwe collega’s 

Corine blikt dankbaar terug op de geboden hulp, want die bleek erg effectief. ‘Er stroomden meer dan 60 sollicitaties binnen en inmiddels hebben we maar liefst 8 nieuwe collega’s aangenomen. Dankzij Faam kunnen we ons nu weer volledig focussen op wat we het liefste doen: onze gasten een onvergetelijke culinaire beleving bieden.’