Buiten is tegenwoordig net zo belangrijk als binnen’

fiets van de

zaak binnen handbereik


 

Op de fiets naar het werk. Dat is sportief, gezond en natuurlijk goed voor het milieu. Sinds 2020 zijn de fiscale regels voor een fiets van de zaak eenvoudiger én aantrekkelijker gemaakt. Zo komt de aanschaf van een grote uitgave als een e-bike opeens binnen handbereik.

Werknemers die voor een paar euro per maand een elektrische fiets leasen via hun werk. Dat die mogelijkheid bestaat, is bij het gros van de mensen nog niet bekend. Dit terwijl het leasen van een auto al jaren ‘ingeburgerd’ is.

Wel wint de ‘fiets van de zaak’ terrein. Recente cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) wijzen dat ook uit. Het gezamenlijke park elektrische fietsen en speed-pedelecs van de VNA steeg in 2021 tot bijna 23.000. Dat is nog relatief weinig, want er zijn circa 3 miljoen e-bikes in Nederland. Maar toch is de groei explosief te noemen: procentueel was er in 2021 ten opzichte van 2020 een groei van bijna 80 procent.

Leonard Taapke van Jansen 2wielers in Barneveld herkent de cijfers. ,,Via onze zaak wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Elke week lopen hier wel mensen onze showroom binnen om via hun werkgever een e-bike of stadsfiets uit te zoeken.” Hij signaleert echter ook nog wel koudwatervrees. ,,Onbekend maakt onbemind. Maar fietslease is laagdrempelig én aantrekkelijk.”

De voordelen van een leasefiets zijn evident: een e-bike is een relatief grote uitgave. Wie de fiets via de baas least, hoeft dat bedrag zelf niet in één keer op te hoesten. Daarnaast hoeven er geen reparatie- en onderhoudskosten betaald te worden en is de fiets verzekerd. Leonard: ,,Die voordelen heb je met fietslease. Het werkt net als bij de leaseauto.” 

En ook fiscaal zit het zo in elkaar: lease je een fiets, dan wordt er een bedrag opgeteld bij je inkomen, waarover belasting betaald moet worden. Dit staat bekend als de ‘bijtelling’. Voor de leasefiets bedraagt dat percentage 7 procent van de waarde. In het geval dat de e-bike bijvoorbeeld 3000 euro kost, dan komt dat, afhankelijk van het inkomen, neer op nog geen twee tientjes per maand voor de werknemer.

Overigens hoef je de fiets niet alleen zakelijk te gebruiken.De overheid heeft de regeling zo ingericht dat je met zakelijke fietslease ook privé-kilometers kan maken om bijvoorbeeld kinderen naar school te brengen of boodschappen te doen. ,,De overheid wil fietsen stimuleren, bijvoorbeeld ook met het oog op het voorkomen van files en de gezondheidswinst”, legt Leonard uit.

Wie enthousiast wordt van zakelijk fietsleasen, heeft één ding te doen: kijken op 2wielerlease.nl en zijn of haar werkgever enthousiasmeren. Werkgevers moeten immers de optie aanbieden. Leonard, die als schakel aan werknemers en werkgevers de opties dagelijks toelicht, zegt uit ervaring dat dat enthousiasme onder bedrijven steeds groter wordt. ,,Zij willen bijvoorbeeld bijdragen aan de vitaliteit en gezondheid van medewerkers. Maar ook ruimtetekort, bijvoorbeeld een gebrek aan parkeerplaatsen bij het bedrijf, kan een rol spelen.” Ook de krappe arbeidsmarkt kan een overweging zijn: goed personeel wil je behouden én belonen. ,,Oftewel: het is een fraaie secundaire arbeidsvoorwaarde.”.

Soms bieden werkgevers zelfs nog extra mogelijkheden aan. Zij investeren dan via de werkkostenregeling, waaruit ook het kerstpakket bijvoorbeeld wordt bekostigd. Werkgevers mogen via die regeling 1,2 procent van het loon belastingvrij besteden aan hun werknemers. Wordt ook nog van die route gebruik gemaakt, dan is de fietslease-regeling nóg aantrekkelijker.