‘laat werknemers leren van hun fouten’

                                                                                                                                                                                           Goede werksfeer stimuleert ontwikkeling

Hoe stimuleer je de ontwikkeling van werknemers? Niet alleen met de gebruikelijke cursussen zegt Jochem Poelman, director HR Services van Schuiteman Accountants Adviseurs. Een goede werksfeer en een open organisatiecultuur dragen hier ook sterk aan bij. 

‘Als je als werknemer niet goed op je plek zit of je sociaal onveilig voelt, dan vertel je niet zo snel de dingen die je lastig vindt, waar je tegenaan loopt, wat je wil leren of waar je onzeker over bent.’ Jochem Poelman merkt dat medewerkers dan fouten gaan verbloemen of geen risico’s nemen. ‘Je hebt een cultuur nodig van foutentolerantie. Als fouten worden gezien als leermomenten in plaats van afstrafmomenten, wordt de sfeer beter en gaan mensen er meer van leren.’

Die verantwoordelijkheid ligt volgens Poelman bij de leidinggevende, want (verandering van) gedrag begint vaak aan de top. ‘Leidinggevenden zijn de cultuurdragers en hebben een dubbelrol. Ze moeten voorbeeldgedrag laten zien en ook het gewenste gedrag dat bij die cultuur hoort stimuleren bij anderen. Dat laatste wordt nog wel eens vergeten.’

Prettig werkklimaat

Een goede werksfeer zorgt voor een prettig klimaat waarin werknemers zich kunnen ontwikkelen, betoogt hij. Poelman is arbeids- en organisatiepsycholoog en geeft bedrijven onder meer advies over gedrag, communicatie en bedrijfsopvolging.

Hij ziet dat binnen organisaties vaak cursussen worden aangeboden om ontwikkeling van personeel te stimuleren. Een onterechte eerste reflex, vindt hij. ‘Er moet beter worden nagedacht over welk ontwikkelinstrument je kunt inzetten om iemand iets te leren. Ik geef advies bij familiebedrijven waar het kind vaak de vader opvolgt. Zo’n nieuwe rol levert twijfels op. Welke competenties horen erbij, kan ik het wel? Heb ik begeleiding nodig om een effectieve leidinggevende te worden? Dan is coaching op de werkvloer logischer.’

Verantwoordelijkheidsgevoel

Wat kunnen werknemers aan hun eigen ontwikkeling bijdragen? ‘Veel werknemers hebben een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Ze vinden vaak dat ze zelf zoveel mogelijk moeten oplossen. Mijn oproep is: geef aan waar je tegenaan loopt, wat je lastig vindt, waar je over twijfelt en durf die hulpvraag ook eerder te stellen. Je moet je veilig voelen om dat te doen, maar het gesprek is wel nodig.’

Kortom; neem de tijd voor het goede gesprek met medewerkers, zorg dat dit tweerichtingsverkeer is en waar echt ruimte is voor openheid en eerlijkheid