‘Meubels koop je het liefst in een echte winkel’

‘We moesten andere manieren vinden om klanten te bereiken’

Thuis. Meer dan ooit besteden we er onze tijd. Werkend aan ons ‘thuis bureau’, duttend in onze luie stoel en winkelend vanaf de bank. Cees weet er alles van. Met zijn woonwinkel zorgt hij al jaren voor de perfecte huisinrichting. Maar de afgelopen anderhalf jaar ging alles anders.  

‘Mensen helpen bij het inrichten van hun huis is het allermooiste om te doen. Dat mag je bijna geen werk noemen’, trapt Cees af terwijl zijn ogen langs de meubels  van Cees Mooi Stoer Wonen schieten. Het was dan ook een moeilijke periode toen Nederland in de ban raakte van het coronavirus en de deur uitgaan steeds vaker ontmoedigd werd. ‘We kregen in het begin volop steun van vaste klanten, maar toen we in de gaten kregen dat dit nog wel eens langer kon gaan duren, beseften we dat er werk aan de winkel was. Of eigenlijk buiten aan de winkel was. We moesten andere manieren vinden om onze klanten te bereiken.

Meer online

‘We probeerden bijvoorbeeld bij leveringen extra producten mee te nemen, zodat  klanten niet hoefden te wachten op bijvoorbeeld een salontafel of vloerkleed. Maar we richtten ook onze etalage op zo’n manier in dat mensen er met een qr-code direct hun producten konden bestellen.’ Creatieve oplossingen, maar het effect was tijdelijk. En dus zette Cees hard in op de webshop en sociale media als Facebook en Instagram. Met resultaat. 

   
Andere beleving

‘Maar een webshop voor een woonwinkel is handig voor erbij. Niet als primaire inkomstenbron, geloven wij. Echt meubels verkopen doe je toch in een fysieke winkel. Een bank bijvoorbeeld wil je wel even proberen voordat je hem bestelt. Even zitten, even voelen en de kleur in het echt zien. Een totaal andere beleving dan online. Eén waar wij gelukkiger van worden en waar we onze klanten veel beter denken te kunnen helpen.’

Nog steeds dezelfde winkel
Tenslotte zit daar de kracht, volgens Cees. ‘Persoonlijk contact gaat boven alles. Hoe moeilijk dat in deze tijden soms ook is. We zijn nog steeds dezelfde winkel als voor de crisis: de stoerste woonwinkel van Barneveld. En met het team staan we te popelen om de nieuwe collecties en laatste trends in onze winkel te laten zien. Er is namelijk niets mooiers dan klanten naar huis zien gaan met een meubelstuk dat je zojuist zelf hebt neergezet.’